Dure telefoonrekening na de vakantieWaar gebeurd verhaal:
Een werkgever ontvangt een dure telefoonrekening van een werknemer voor de maand juli. De kosten van de gesprekken, roaming en data gebruik in het buitenland lopen op tot meer dan 400 € voor één maand. De betrokken werknemer wordt hierover aangesproken, maar wijst elke schuld en te betalen eigen bijdrage resoluut af. Met als argument: "Ik was hier niet van op de hoogte, er is geen duidelijke policy over het gsm-gebruik in het buitenland". Of nog: "Ik werd opgebeld door klanten, ik moest toch voor hen bereikbaar blijven?"
Wetgeving:
Het is de werkgever die bepaalt in welke mate een bedrijfs-gsm of -smartphone door zijn werknemer gebruikt mag worden. In een overeenkomst kan de werkgever het gebruik ervan beperken tot loutere beroepsdoeleinden of verruimen voor privédoeleinden. Duidelijke afspraken vooraf op papier zijn echter onontbeerlijk. Denk maar aan het gebruik in het buitenland, het voordeel alle aard op het toestel, het al dan niet gebruik voor andere doeleinden (parkeren bv.), de vrijgave van het nummer, etc. Lees verder de tips voor de opmaak van een degelijke gsm-policy.
Tips:
|